25 Май 2017
Поділитися: 10
0

Чи підходить ментальна арифметика дітям з аутизмом

Автор: Олександра Василенко

Останнім часом з’являється все більше нових програм для всебічного розвитку дітей різного віку. Особливу популярність здобули заняття ментальною арифметикою, ефект від яких просто вражає. Діти опановують нові навички для швидких математичних розрахунків в голові, з легкістю оперують багатоцифровими числами і досягають кращих результатів і в інших навчальних дисциплінах.

Експерти стверджують, що ментальна арифметика підвищує швидкість реакції і активізує різноманітні мисленнєві процеси. Логічно було б припустити, що такі заняття мають приносити неабияку користь і дітям з вадами розвитку, наприклад, з аутизмом. Спробуємо розібратись, чи так це насправді.

АУТИЗМ ЯК ХВОРОБА

Не всі знають, але колись аутизм вважався не хворобою, а радше специфічним стилем мислення та поведінки людини. Однак з часом вчені переконались, що це серйозне захворювання зі специфічною симптоматикою та характерною клінічною картиною. На жаль, точні причини розвитку аутизму досі невстановлені, однак більшість науковців схиляються до генетичної природи захворювання.

ХАРАКТЕРНІ СИМПТОМИ ЗАХВОРЮВАННЯ

Запідозрити в людині аутизм дуже просто – хворі мають значні проблеми з соціальною адаптацією та комунікацією. Однак замкнутим може бути й інтроверт, тому є сенс говорити про конкретні симптоми саме аутизму як патологічного стану психіки:

  • часткова або повна відсутність емпатії (неможливість зрозуміти та перейняти емоції інших людей);
  • ігнорування прийнятих правил поведінки (надто близька або завелика дистанція зі співрозмовником, надмірний або навпаки відсутній зоровий контакт);
  • несприйняття романтичних або дружніх стосунків (відсутність близьких зв’язків та контактів);
  • мовленнєві проблеми (бідний словниковий  запас, відсутність інтонацій, використання однотипних фраз та мовних конструкцій);
  • болісна реакція на будь-які зміни в установленому розпорядку;
  • наявність власних ритуалів дій (наприклад, вдягатись потрібно лише в певній послідовності, а речі розкладати лише у визначеному порядку).

Часто хворі на аутизм мають неабиякі таланти та творчі здібності, однак не можуть їх реалізувати через відмову від соціальних контактів. Крім того, ситуація залежить від тяжкості хвороби. Якщо люди з легкою формою аутизму можуть вчитись, займатись творчістю і навіть працювати, то важка форма захворювання робить людину неспроможною навіть до елементарної соціальної взаємодії.

ОСОБЛИВОСТІ АУТИЗМУ В ДІТЕЙ

У 1943 році американські вчені почали вивчати перебіг хвороби у дітей і ввели в медицину новий термін – «ранній дитячий аутизм». Уже тоді стало зрозуміло, що такі діти потребують особливого догляду та лікування, адже на кону стоїть все їх подальше соціальне життя.

СИМПТОМИ РАННЬОГО ДИТЯЧОГО АУТИЗМУ

  • відсутність пізнавальної активності (таким дітям однаково нецікаво бавитись з однолітками чи розпитувати про щось дорослих);
  • потяг до усамітнення і уникання близьких контактів;
  • знижений або практично відсутній прояв власних емоцій і неможливість розпізнавати емоційний стан інших людей;
  • несприйняття будь-яких змін у звичній обстановці (гостру реакцію може викликати навіть іграшка, котра стоїть не на своєму місці);
  • потяг до повторення однотипних дій (наприклад, малювання безкінечних абстрактних візерунків);
  • затримка мовленнєвого розвитку (дитина не може навчитись правильно говорити, робить багато помилок в мовленні або ж вміє говорити, але не прагне використовувати мову для комунікації).

ОСНОВНІ ГРУПИ ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ

  1. Діти, котрі демонструють відсутність соціальної активності мало не з народження. Такі малюки не просять, аби їх взяли на руки, не дивляться в очі, не усміхаються. Навіть коли вони підростають, їх основною потребою залишається уникання контактів з людьми та навколишнім світом.
  2. Діти, котрим легше даються соціальні контакти, але котрі не прагнуть їх заводити і розвивати. Для них характерні часті мовленнєві повтори, потреба у виконанні певних ритуалів поведінки, приступи агресії.
  3. Діти, зосереджені виключно на власних, переважно не зрозумілих іншим інтересах. Здебільшого вони дуже конфліктні, схильні до зацикленості на певних темах в мовленні, іграх та творчості. Часто лякають батьків дивними і містичними малюнками.
  4. Діти з підвищеною тривожністю та чутливістю до навколишнього світу. При першій відмові чи невдачі вони можуть повністю відмовитись від соціальних контактів і потребують максимальної підтримки дорослих для відчуття власної безпеки.
Хлопчик з аутизмом повторює щоденний ритуал – складає машинки в певній послідовності

Практично всі форми аутизму піддаються корекції тією чи іншою мірою. Головне – знайти правильний підхід і створити комфортне середовище для розвитку дитини.

ЯК АУТИЗМ ВПЛИВАЄ НА РОЗУМОВІ ЗДІБНОСТІ

На ментальному рівні основна ознака аутизму – нерівномірний психічний розвиток. Наприклад, дитина може чудово малювати або з легкістю розв’язувати математичні рівняння, однак неспроможна самостійно помитись чи зав’язати шнурки.

Таким дітям важко зосереджуватись і концентруватись на конкретних предметах. Їхня увага швидко розсіюється – кілька хвилин тому малюк почав бавитись кубиками, а тепер злісно розкидає їх по всій кімнаті. При цьому аутисти реагують на сильні візуальні та слухові подразники, котрі іноді можуть впливати на них гіпнотично.

У той же ж час у дітей з аутизмом чудово розвинута механічна пам’ять – вони запам’ятовують готову схему дій і можуть з легкістю її використовувати. Однак не здатні аналізувати нову інформацію, розкладати її на логічні складові і враховувати контекст. Такі діти відчувають страх і паніку, якщо щось з того, що вони запам’ятали, «пішло не так», наприклад, хтось пропустив рядок у вірші чи замінив звичний кінець казки на інший. Крім того, вони не можуть засвоїти хронологію подій чи побачити причинно-наслідкові зв’язки, тому їм дуже важко переказати інформацію чи описати сюжет на картинці.

Крім механічної пам’яті, в аутистів добре розвинута увага, іноді навіть занадто. В їхньому мозку переплітаються десь почуті історії, фрагменти фільмів і реальні події з власного життя. Найчастіше скомпільовані таким чином легенди мають моторошний підтекст і не на жарт лякають батьків чи інших дітей. Спілкуватись з дітьми-аутистами взагалі непросто: вони люблять відповідати фразами з фільмів чи книжок, просто вирваними з контексту. А от наодинці з собою малюки часто розмовляють, співають чи складають нові історії.

ЯК МЕНТАЛЬНА АРИФМЕТИКА ВПЛИВАЄ НА ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ

Програма ментальної арифметики побудована таким чином, що навчальні вправи можуть виконувати як звичайні діти, так і діти з вадами розвитку, в зокрема з аутизмом. Окрім того, такі заняття мають реальний терапевтичний ефект, адже залучають до роботи обидві півкулі головного мозку і сприяють створенню нових нейронних зв’язків між ними. До того ж, ментальна арифметика підвищує швидкість розумових процесів, покращує пам’ять, увагу, концентрацію та точність реакції.

Ефективність ментальної арифметики для дітей з аутизмом має й реальне підтвердження. У вишгородській школі Smartum навчається маленька Ксенія, котра страждає від аутизму. Вже через 3 тижні навчання вона приголомшила всіх своїми успіхами. Подивитись, чого зуміла досягти дівчинка, можна у цьому відео

Однак заняття не лише допомагають подолати труднощі, пов’язані з особливостями психічних процесів хворих на аутизм. Дитина отримує практичні знання і опановує нові навички без стресу соціальних контактів. Але головне, що вона отримує можливість вчитись, розвиватись і готувати базу для подальшого життя.

Дівчинка займається ментальною арифметикою на комп’ютері

Часто діти з аутизмом демонструють чудові математичні здібності. Вони легко запам’ятовують цифри, оперують багатоцифровими числами і швидко проводять розрахунки в голові. Тож ментальна арифметика для них – це ще й спосіб відчути себе розумними та успішними, а, отже, подолати стрес і тривожність.

Автор: Олександра Василенко
Дефектолог, логопед, керівник Смартум&Амакідс Україна.
	Сиэтл
Виберіть місто