18 Июл 2017
Поділитися: 10
0

Розвиток дитини за методикою Монтессорі

Автор: Володимир Федяй

Батьки все більше звертають увагу на різні розвиваючі курси, вважаючи класичну шкільну програму недостатньо ефективною, нудною або слабкою. Так, протягом декількох років фаворитами залишаються педагогічна програма Марії Монтессорі і заняття ментальною арифметикою. Чи є різниця між цими методиками та який результат можна отримати, систематично займаючись по ним?

Розвиток дитини за методикою Монтессорі

Будучи дитячим лікарем, педагогом і психологом, Марія Монтессорі мала свій нестандартний погляд на навчання дітей. Згідно з її теорії, малюки краще засвоюють інформацію, коли в процесі навчання вони не обмежені штучним середовищем, яке створюють іграшки та сюжетні ігри. Монтессорі була впевнена, що дитина в будь-якому віці легше запам'ятовує і використовує отриману інформацію, перебуваючи ближче до природного середовища. Так, завдання педагога - створення цього сприятливого середовища за допомогою дидактичних матеріалів, які імітують реальні предмети.

В основі сучасного вчення Монтессорі – пізнання світу та навчання за допомогою ігрових кімнат, які діляться на п'ять тематичних зон:

  • Для відпрацювання навичок письма і читання, вивчення літер і звуків – зона мов.
  • • Для вивчення геометричних фігур, техніки рахунка, розвитку логіки – зона математики. Тут діти можуть грати макетами геометричних фігур, вирішувати головоломки, користуватися посібниками, що розкривають таємниці просторових і кількісних понять.
  • • Навчитися вести побут, обслуговувати себе діти можуть в зоні практичного життя. Предмети, розташовані тут, імітують дорослу побутову та кухонну техніку. Так малюки вчаться прибирати, готувати, прати і виконувати інші побутові завдання.
  • • Малюки можуть подивитись в зоні космосу як влаштований світ і за якими законами він розвивається.
  • У сенсорній зоні діти можуть ознайомитися з характеристиками предметів, розкрити для себе поняття ваги, кольору, розміру, форми, розвинути дрібну моторику.

Займатися за методикою Монтессорі можна вже з 5 років.

На відміну від шкільних уроків, під час відвідування занять за методикою Монтессорі діти ні в чому не обмежені. Вони не просто вільні в пересуванні, а можуть самі вибирати цікаву для них зону і предмети. Марія Монтессорі була впевнена, що повна автономія приносить малюкові більше користі, ніж репресивні заходи. В результаті діти не відчувають стрес і втому, навчаються в комфортному для них темпі. Цікаво, що відвідують заняття діти різної вікової категорії, при цьому вони абсолютно не заважають один одному. Навпаки, помічено, що старші прагнуть допомогти молодшим.

Чи допускається втручання педагога в ході занять? Так, якщо малюк явно не справляється з поставленим для себе завданням через невідповідність сензитивного періоду.

Монтессорі-група

Ментальна арифметика – тренажер для мозку

Якщо дитина відстає від однолітків, не радує успіхами в школі, батьки звертаються в наш розвиваючий центр. Вже через деякий час малюки значно підтягуються з читання, письма та рахунку. Проте не всі батьки розуміють, що наша мета – не просто навчити малюків швидко читати, вирішувати складні приклади в розумі, переказувати тексти, писати без помилок. Для таких цілей створена маса інших розвиваючих методик, наприклад, навчання швидкочитанню. На практиці ментальна арифметика стимулює розвиток обох півкуль мозку.

Асиметрія головного мозку – це нормальний стан органу. У лівшів більше розвинена права півкуля, у правшів – ліва. Тому ліворукі і праворукі люди абсолютно різні і проявляють свої лідерські якості в різних сферах. Традиційний підхід до навчання, що практикується в школах, недостатньо навантажує праву півкуля, тому і діти, і дорослі не завжди можуть повністю розкрити свій потенціал. Систематично займаючись ментальною арифметикою, дитина починає використовувати ресурси мозку на повну, що позитивно позначається на успішності і розвитку в загальному.

На перший погляд ментальна арифметика - складний і незрозумілий предмет. Але вже з п'яти років діти здатні зрозуміти ментальну арифметику досить швидко. Головне – вміти рахувати до 10 (це єдина вимога), решті навчать викладачі. В ментальній арифметиці, як і в школі, практикується спосіб «від простого до складного». На перших порах діти використовують абакус. Це спеціальна дошка з однотонними або кольоровими кісточками, що нагадує звичайні рахівниці для арифметичних розрахунків. Під час занять з абакусом задіяні три типи пам'яті – смислова, моторна і зорова. Це оптимальні умови для одномоментної роботи правої і лівої півкулі. На наступному етапі всі обчислення діти роблять в уяві, рахують на уявному абакусі в пам’яті.

Рахунок за допомогою абакусу дається дітям з 5 років

Заняття в нашому центрі проходять в ігровій формі. Такий формат є оптимальним: відсутність обмежень, оцінок і іспитів повністю виключає ризики виникнення стресу, втоми у дітей. Для стимуляції ми проводимо змагання, але повністю виключаємо розподіл дітей на групи по успішності, не виділяємо лідерів. Ми впевнені, що всі дітки талановиті, просто хтось відкривається швидше, а хтось пізніше.

Неможливе можливо з унікальною методикою ментальної арифметики

Як бачите, не всі педагогічні системи однакові. Кожна з них активізує певні нейропсихологічні механізми. Тому цілком можливо поєднувати методику Монтессорі та ментальну арифметику. Це дозволить дитині розвиватися різнобічно і повністю розкрити свій потенціал.

Автор: Володимир Федяй
Автор методики та засновник мережі центрів Смартум&Амакідс
	Сиэтл
Виберіть місто