11 Сен 2017
Поділитися: 10
0

Зазубрювання матеріалу: користь чи шкода?

Автор: Олександра Василенко

Дослівне повторення матеріалу багато разів поспіль – один з найстаріших методів навчання. Коріння його йдуть в XIX століття. Саме тоді вчителі змушували дітей запам'ятовувати урок так, «щоб від зубів відскакувало». Причин, чому в навчанні домінував саме такий підхід, існувало кілька:

  1. Основа освіти. У парафіяльних та повітових училищах того часу основою освіти були молитви, правила граматики й рахунки. Щоб їх запам'ятати, кращого методу, ніж зубріння, не існувало. Ясно, що обсяг знань був набагато менше, ніж в сучасних освітніх закладах. З тим, щоб вивчити такий матеріал, у молодих людей проблем не виникало.
  2. Відсутність підручників. У сільських школах дітям доводилося навчатися без книг. Всю інформацію вони отримували тільки з вуст учителя. Тому й доводилося запам'ятовувати кожне сказане ним слово.
  3. Відсутність індивідуального підходу до кожної дитини. Поняття про те, що всі діти різні, кожна дитина має право на свою точку зору, знання кожної слід оцінювати індивідуально, не існувало. У ті часи всі повинні були думати й відповідати на іспиті однаково.

І. Хазенклевер «Урок в народній школі»

На щастя, на сьогоднішній день картина зовсім інша. Сучасні методи навчання спрямовані в першу чергу на індивідуальне сприйняття матеріалу, розвиток творчого потенціалу у дітей. Здавалося б, зубрінню при такому підході до навчання немає місця. Проте, при багатьох недоліках, у цього методу є свої плюси.

Що говорить на користь зубріння?

Згадайте: чи є в школі хоч один предмет, який не доводилося б заучувати? Відповідь: такого предмету не існує.

Наприклад:

  • Рідна мова. Є діти, яким пощастило мати гарну зорову пам'ять. Вони можуть запам'ятовувати правильне написання слів в процесі читання, а потім на листі відтворювати засвоєне (саме це розуміють під вродженої грамотністю). Однак переважна більшість правил української мови (як і будь-якої іншої) вимагає запам'ятовування.

Вродженої грамотності не існує. Це такий же міф, як і вроджене знання мови. Дитина не народжується, знаючи ту чи іншу мову. Вона засвоює її поступово в процесі спілкування з іншими людьми. Абсолютна грамотність властива тим людям, які люблять читати та мають гарну зорову пам'ять. Вони просто пишуть так, як відклалося у них у свідомості під час читання. Навіть не знаючи правил, вони будуть писати грамотно.

  • Література. Так, головне у вивченні твору – зрозуміти його зміст, зуміти почути автора. Але навіть в літературі не обійтися без зубріння – роки життя письменника, дати написання творів, вірші, уривки – все це учням доводиться заучувати.
  • Історія. Не обійтися без запам'ятовування дат важливих історичних подій, періодів та іншого.
  • Алгебра, геометрія, фізика, хімія – науки, що вимагають точних розрахунків, тому школярам доводиться зубрити численні формули, аксіоми та теореми.
  • Іноземна мова. Вивчення іноземної мови передбачає заучування нескінченних списків слів, правил їх написання, відмінювання. А щоб оволодіти мовою досконало, доведеться ще й запам'ятовувати численні стійкі вирази та виключення з правил.

Дитина втомилася від зубріння

Звичайно, важко уявити собі заняття більш нудне, ніж зазубрювання неправильних дієслів в англійській мові або формул з фізики. Проте користі подібна зубріння приносить масу. Мова йде не тільки про засвоєння нової інформації. В процесі заучування тренується головний мозок. Дуже хорошою зарядкою для мозку є заняття ментальна арифметика в Академії розвитку інтелекту для дітей і дорослих Smartum.

Коли студенти в ніч перед іспитом запам'ятовують матеріал, на вивчення якого відводився цілий семестр, то, здавши іспит, практично відразу всі забувають. Ставши непотрібною, інформація випаровується з пам'яті. Тому якщо хочеться дійсно запам'ятати щось, вчити потрібно не для екзаменатора, а для себе.

Вчити напам'ять: коли цього краще не робити і чому?

При зростанні обсягу знань зменшується кількість того, що необхідно запам'ятовувати слово в слово. Вимоги до якості освіти людини сьогодні досить високі, одного механічного запам'ятовування недостатньо. Учні та фахівці повинні не просто запам'ятовувати матеріал, а й вміти думати: робити висновки, логічно і творчо мислити, знаходити нестандартні шляхи вирішення проблем.

Недоліки зубріння

  1. Зубріння забирає багато часу. Сьогодні в навчальних закладах дітей намагаються завантажувати по максимуму. Їм доводиться виконувати масу завдань, і на заучування просто не вистачає часу.
  2. Запам'ятовуючи дослівно інформацію з підручника, діти відвикають думати. Коли їм знадобиться проявити кмітливість і знайти нестандартне рішення питання, вони можуть просто не впоратися.
  3. Вивчення точних та гуманітарних наук не припускає дослівного заучування й відтворення матеріалу. Не навчившись логічно мислити, не вдасться вивчити математику. Фізику та хімію теж найкраще освоювати на практиці – через наочні експерименти. Зрозуміти ідею літературних творів можна тільки через духовний розвиток, вміння співпереживати, життєвий досвід.
  4. Відсутність мотивації. У сучасних дітей є практично цілодобовий доступ до інтернету. Через гаджети вони можуть в будь-який момент зазирнути в пошукову систему і знайти відповідь на питання, що цікавить. Навіщо тоді витрачати час та сили, займаючись не найбільш веселою справою – зубрінням? Мотивація до навчального процесу знижується.

Навіть іноземну мову, вивчення якої передбачає заучування слів і виразів, не вдасться освоїти тільки за допомогою одного зубріння. Комунікативна методика дозволяє засвоювати лексику, особливості вимови в процесі спілкування – «у фоновому режимі». Це допомагає привнести в процес навчання різноманітність, робить його більш захоплюючим, мотивує.

На зубрінні виросло не одне покоління. Однак для сучасних дітей даний метод є вкрай обмеженим. Звичайно, без повторення немає вчення. Зубріння тренує пам'ять як у дорослих, так і у дітей. Але на першому плані завжди має залишатися розуміння. Першочергова задача кожного педагога – знайти індивідуальний підхід до дитини, щоб допомогти їй не просто запам'ятати матеріал, а й зрозуміти – засвоїти його повною мірою.

Автор: Олександра Василенко
Дефектолог, логопед, керівник Смартум&Амакідс Україна.
	Ашберн
Виберіть місто