10 Май 2017
Поділитися: 10
0

Стать дитини і успішність в навчанні: чи існує зв'язок?

Автор: Володимир Федяй

Дитина, яка гармонійно розвивається. – завжди цікава. Вона вчиться жити в світі, пізнавати його і приймати. Завжди ставить запитання, і батьки звикають до постійних «чому?» поруч з нею. Хлопчики і дівчатка хочуть знати все!

Але що ж відбувається, коли для юних чомучок починається пора навчання? У дівчаток воно просувається досить рівно: вони серйозно ставляться до оцінок і знань і здебільшого вчаться успішно. Хлопчики ж виявляються не так сильно захопленими навчанням, їхня увага більш розсіяна. Часто їх хвилюють куди більш «життєві» питання: куди біжить цей собака за вікном класу, а що буде, якщо я потраплю в вікно м’ячем? Чому так відбувається?

Дівчатка і хлопчики з водяними пістолетами

ЧОЛОВІЧИЙ І ЖІНОЧИЙ МОЗОК ВІДРІЗНЯЮТЬСЯ?

Дівчатка вчаться в школі краще хлопчиків? Вчені відзначають, що це дійсно так

і розгадка... в мозку. Це фізіологія: жіночий мозок розвивається швидше за чоловічий і досягає зрілості раніше.

Відмінності в процесах дозрівання дуже помітні в підлітковому віці. У 12–13 років дівчатка швидко формуються фізично і часто відчувають себе дорослими, налаштованими на вирішення серйозних питань. У той же час хлопчики – все ще діти з гіперактивністю і дитячою енергією.

Але як це впливає на засвоєння мозком нової інформації і навчання в цілому? Адже доведено, що дитячий мозок краще сприймає інформацію, ніж вже дозрілий дорослий.

Просто, кажуть вчені, жіночий мозок з дитинства працює більш злагоджено. Що це означає? Півкулі у жінок більш активно взаємодіють одна з одною: в потрібний момент включається то одна, то інша. Тому жінкам легше утримувати в голові кілька ідей і думок, а на загальну концентрацію це практично не впливає. При цьому для виконання одного завдання жінки задіюють різні ділянки мозку, а у чоловіків так не виходить. Чоловічому мозку важче перескакувати з ідеї на ідею, тому хлопці можуть повноцінно зосередитись на чомусь одному.

Цікавий і дещо несподіваний факт: у дівчаток більш розвиненою вважається ліва півкуля, яка відповідає за логіку і раціоналізм, а чоловіча півкуля – права. Це означає домінування творчості і образного мислення і меншу посидючість. Але ж давні стереотипи говорять нам, що все навпаки, правда?

Основна відмінність навіть не в півкулях, бо відмінності між ними не настільки вже й важливі. Різниця – у формуванні мозолистого тіла мозку. У дівчаток воно на 20 % більше і саме воно відповідає за взаємодію півкуль.

Саме тому дівчаткам легше обробляти нову інформацію і відразу ж використовувати її. Краща посидючість, старанність, любов до читання дозволяють дівчаткам вчитися краще. Але не можна скидати з рахунків індивідуальні особливості кожної дитини, що не залежать від статі!

Хлопчики і дівчатка за партами

Серед вчителів і батьків все ще поширені усталені думки про кращу сприйнятливість до тих чи інших предметів, залежно від статі. Деякі з них – дійсно правильні, тоді як інші – вже давно розвінчані міфи.

Нижче найпоширеніші з них. У що ми віримо?

ВІДОМІ МІФИ ПРО ДІВЧАТОК І ХЛОПЧИКІВ

Мовлення дівчаток більш складне і розвинене порівняно з хлопчиками.

Це не так! Як показують дослідження, в більшості випадків дівчатка використовують слова з повсякденного життя, тоді як хлопчики схильні до використання секретних шифрів і навіть мов.

Хлопчики – раціональні, а дівчатка більш схильні мислити абстрактно.

Складно відмовитися від звичної думки, але все зовсім навпаки. У дівчаток краще розвинена ліва півкуля і часто їм потрібна наочність при розв’язанні задачі. Хлопчикам же легше впоратися з умоглядним завданням – уявити предмет або ідею і прорахувати свої дії.

Математика – предмет «для хлопчиків» і дається їм краще.

Як заявили американські вчені, дівчатка знають математику на 70 % краще за хлопчиків. І тут знову варто згадати «жіночу» ліву півкулю.

Дівчатка більш успішні у вирішенні тестів і завдань на час.

Це абсолютно не так. Дослідження показують, що в мисленні чоловіків первинна дедукція, тобто рух думки від загального до часткового окремого, конкретного, а дівчатка схильні до індукції, тобто від часткового до загального. Хлопчики розуміють загальний принцип і проводять аналіз окремих випадків, а дівчаткам важлива конкретика, деталі, які вони потім можуть застосувати до загального. Тести на час – це дедукція, адже в них представлено кілька варіантів. Серед тих варіантів хлопчики швидко вибирають правильний, виходячи із зрозумілого загального принципу. Дівчата ж трохи відстають, оскільки конкретики в таких тестах недостатньо.

Хлопчики перші в засвоєнні нової інформації.

Це не так. Дівчатка більш уважно слухають вчителя, тоді як хлопчики схильні відволікатися на уроці і, відповідно, інформація «пролітає повз».

Різні таблиці, символи, графіки хлопчики сприймають набагато краще.

Так, це дійсно правда. Графічні матеріали – це стезя чоловіків, можливо, тому інженери і програмісти – більш чоловічі професії.

Фізична активність і рух важливіші для хлопчиків.

Так, тут не посперечаєшся. Хлопчики відчувають пригніченість, довго перебуваючи в замкнутому просторі. Дівчатка ж менше звертають на це увагу і на їх концентрації обмежений простір класу практично не позначається.

Шкільна система навчання більш зручна для дівчаток. Вони менше відволікаються і шкільний матеріал запам’ятовують швидше. Але після періоду статевого дозрівання хлопчики наздоганяють дівчаток в розвитку і різкі межі відмінностей стираються.

А як же подальше життя і побудова кар’єри? Адже серед успішних людей бізнесу – «леді» набагато менше, ніж «менів». Та й серед вчених теж спостерігається така тенденція. Невже дівчатка більш успішні тільки в період навчання?

Визначальну роль тут відіграють гендерні поведінкові шаблони: жінки ставлять на перше місце сім’ю.

Особливості мозку дають жінкам більше переваг, щоб просуватися соціальними і кар’єрними сходами, і справа кожної жінки – так побудувати своє життя, щоб гармонійно поєднати свої здібності і бажання.

Автор: Володимир Федяй
Автор методики та засновник мережі центрів Смартум&Амакідс
	Сиэтл
Виберіть місто