10 Авг 2017
Поділитися: 10
0

4 типи сприйняття інформації

Автор: Ольга Шмачіна

Тип інформаційного сприйняття впливає на ефективність навчання дитини. Якщо з раннього дитинства знання будуть подаватися малюкові виходячи з того, яким чином він сприймає навколишній світ, то результативність навчання підвищиться в рази. Але, безумовно, необхідно розвивати всі канали.

Основні психологічні типи сприйняття

Теорія про каналах сприйняття належить Нілу Флемінгу, шкільного інспектора з Нової Зеландії. Він встановив, що людина пізнає світ за допомогою п'яти почуттів. У психічно здорових дітей розвинені всі канали, однак завжди один з них домінує.

При однаковій подачі шкільного матеріалу одні діти встигають відмінно, інші відстають. Це відбувається не тому, що хтось розумніший чи дурніший, а тому, що інформацію потрібно підносити різними способами і вид завдань повинен бути різним. Наприклад, якщо вчитель подає інформацію виключно на класній дошці, то встигати будуть тільки візуали, інші ж можуть відставати в тій чи іншій мірі.

Психотип дитини залежить від того, як він сприймає навколишній світ:

  • за допомогою зору – провідний візуальний канал;
  • за допомогою слуху – провідний аудіальний канал;
  • за допомогою обмацування предметів – провідний тілесно-чутливий канал (кінестетичний);
  • за допомогою логічних міркувань – провідний логічний канал (цифровий, дигітальний).

Визуал: я вірю тільки своїм очам!

Візуали сприймають основну частину інформації через органи зору. Вони вважають за краще наочні посібники і красиве оформлення. З одного боку, ці люди багато мріють, фантазують, мислять картинками, з іншого – їм не чужа стратегія та чітке планування.

Візуали завжди думають про те, як виглядають зі сторони і ніколи не дозволять собі одягнутися неохайно. Діти-візуали зазвичай не доставляють проблем своїм батькам. Вони можуть довго малювати, розглядати картинки, працювати з пластиліном. Багате уявне мислення дозволяє візуалам добре розбиратися в графіках, діаграмах, схематичних зображеннях. Але вербальну інформацію вони засвоюють з працею. Вчитися їм легше з наочними посібниками: плакатами, слайдами, картками.

Класичний візуал

Аудіал: я все чую!

«В одне вухо влетіло, в інше вилетіло» – це про кого завгодно, але тільки не про аудіалів! Саме слух є головним сприймає каналом даного психотипу. Такі діти ловлять інтонацію співрозмовника, оцінюють тембр голосу, їм не важливо, що говорять, важливо – як. Аудіалу не важко дізнатися будь-яку людину по голосу. У нього чудова пам'ять і слух. Краще не перебивайте аудиала – він цього не любить. «Слухач» – великий любитель суперечок і неймовірних історій, обожнює музику, знає на пам'ять багато віршів, із задоволенням декламує. Вважає за краще вчитися по лекціях і аудіокнигам, не любить читати і писати.

Аудіал

Кінестетик: дайте помацати!

Кінестетикам, як повітря, потрібні відчуття. Такі дітки рано починають повзати і ходити, їм потрібно постійно перебувати в русі: бігати, стрибати, грати. Концентрація і увага - погані. Кінестетики надчутливі до одягу, їм постійно щось коле, тисне, заважає. Щоб запам'ятати інформацію, краще власноруч її записати. З тестами і лабораторними завданнями вони цілком справляються, а ось твори даються важко.

Таким дітям необхідні перерви між заняттями для зарядки, корисно давати їм дрібні доручення, пов'язані з рухом. Курси ментальної арифметики допоможуть дитині-кинестетику поліпшити концентрацію уваги, впоратися з забудькуватістю, подолати неуважність.

Кінестетик

Дігітал: спочатку була думка!

Дігіталові потрібно все детально логічно осмислити. Для цього він використовує цифри і знаки. Такі люди люблять чіткі формулювання, акуратну документацію. Вони вибирають сенс і функціональність, а не емоції.

Дігітали зазвичай затиснуті, прямі, скупі на жести і похвали, завжди контролюють те, що говорять. Для них сказане слово – не порожній звук. Даний тип близький до кінестетиків, але перш ніж щось робити, він спочатку вирішить, як це найкраще втілити в життя.

Дитина-дігітал

Як визначити психотип дитини

Щоб визначити, до якого психотипу відноситься ваша дитина, запропонуйте йому зіграти в гру: нехай представить себе в лісі і опише свої відчуття. Аудиал буде говорити про звуках: спів птахів, шелест листя, шум дощу. Візуал «побачить» пейзаж: дерева, стежки, небо. Кінестетик відчує свіже повітря, м'які листя під ногами. Дігітал буде думати про те, де роздобути компас і карту, як вибратися з лісу.

Батькам слід дізнатися психотип свою дитину, щоб ефективно вибудувати навчальний процес. Але незалежно від типу сприйняття, потрібно любити своїх дітей і піклуватися про них - без цього успіх в житті малоймовірний. Всім дітям необхідні розвиваючі заняття, щоб виявити прихований творчий та інтелектуальний потенціал.

Автор: Ольга Шмачіна
Керівник методичного відділу мережі центрів "Амакідс"
	Ашберн
Виберіть місто