29 Авг 2017
Поділитися: 10
0

Чи можна навчити дитину фантазувати і як стимулювати його уяву?

Автор: Ольга Шмачіна

У план виховання дитини входить і розвиток його уяви, здатності фантазувати. Але як це зробити правильно? Адже у кожного дорослого свої прийоми: хтось придумує казки та історії, хтось - неіснуючих героїв, хтось просто потурає вигадкам малюка. Насправді важливо зрозуміти різницю між фантазіями і уявою і своєчасно розвивати ці можливості у дитини.

Дитяча уява – ознака розвитку

У чому схожість і відмінність між фантазією і уявою?

Помилковою є думка, що уява і фантазія – це одне і те ж. Дані терміни сприймаються як ідентичні, але суть їх принципово різна:

  • Фантазія – повністю вигадана, представлена ​​ситуація, яка не має з реальністю нічого спільного. Яскравий приклад фантазій – феї, гноми, єдинороги.
  • Уява – додаток реального сценарію, його розвиток і логічне завершення. Це дійсні образи, якими дитина управляє. Малюк може уявити, як блискуче він виступить на змаганнях або відповість на уроці, як це порадує батьків та як в майбутньому він стане знаменитим спортсменом або вченим.
Уява – придуманий сценарій, який цілком може бути втілений в реальність. Фантазія - уявлення про те, чого не було та бути не може.

Порівняльна таблиця уяви та фантазії

Уява

Фантазія

Ситуація, заснована на реальних подіях, або особистість, якими може керувати дитина

Ситуація або особистість, які далекі від реальності

У майбутньому цілком може стати реальністю

В майбутньому залишиться вигадкою

Уява відіграє важливу роль в житті дитини з практичної точки зору. Дитина, яка вміє уявляти, а не фантазувати, креативно мислить, з легкістю моделює ситуації, творчо розвинена. Виділяють три види уяви:

1. Відтворююча – це здатність дитини представляти те, про що вона почула, прочитала, побачила.

2. Некерована – відсутність дотримання логіки та послідовності подій при моделюванні ситуації.

3. Творча – самостійне створення образів, історій, сценаріїв.

З точки зору фахівців найбільш важлива творча уява. Вона, тісно переплітаючись з фантазією, забезпечує дитині такі можливості:

  • рішення нестандартних завдань, вихід з непередбачуваних життєвих ситуацій;
  • швидка адаптація до життя, розуміння своєї значущості та місця в соціумі;
  • прийняття рішення з розумінням наслідків.
Фантазії, які звуться безпідставними вигадками, для дітей є джерелом натхнення й радості. Важливо не обмежувати дитину в її фантазіях, але стежити, щоб вигаданий світ не став для неї головніше реального.

Уява у дітей вікової категорії від 7 до 12 років

Ваша дитина надмірно фантазує? До семи років це повинно пройти без будь-яких втручань з боку дорослих. У такому віці дітей більше цікавить навколишній світ, ніж власні фантазії. І це свідчить про нормальний розвиток дитини.

У цьому віці діти отримують інформацію з книг, фільмів, розповідей вчителів або вихователів. Спираючись на отриманий матеріал, вони придумують продовження історій з логічним кінцем, керують персонажами, наділяючи їх своїми рисами характеру, нерідко уявляють себе в ролі героїв улюблених оповідань. Це нормальна ситуація, яка потребує втручання дорослих. З боку батьків важливе спонукання до розвитку творчої уяви, коли малюк не просто коригує історії, а й придумує їх сам.

Поради для батьків з розвитку творчого мислення

  • Купуючи розвиваючі ігри, конструктори, не використовуйте інструкцію.
  • Обговоріть предмет у вигляді діалогу: нехай малюк назве всі можливі варіанти його використання.
  • Попросіть дитину поставити себе на місце героя з оповідання, фільму: нехай розповість, що б він змінив і чому, які б результати це принесло.
  • Нехай дитина складає свої розповіді або сценарії, розписуючи ключові події, характер персонажів, місце і час дії.
  • Звертайте увагу дитини на людей. Нехай для кожного він придумає історію: ким працює людина, де живе, куди прямує, що буде робити ввечері.
  • Крім самостійних занять включите в програму розвитку спеціальні курси. Фаворитом в середовищі вчителів та батьків, як і раніше залишається ментальна арифметика. Це унікальний метод, що дозволяє разом з лівою розвивати праву півкулю мозку, яка відповідає за творче мислення та уяву.

Правильно та своєчасно розвинені уява й фантазія знадобляться дітям у майбутньому. Саме ці якості відповідають за креативність, самостійність, можливість знаходити правильне рішення в більшості ситуацій.

Автор: Ольга Шмачіна
Керівник методичного відділу мережі центрів Smartum
	Ашберн
Виберіть місто