16 Май 2017
Поділитися: 10
0

Навіщо повторювати вже вивчений матеріал

Автор: Ольга Шмачіна

З раннього дитинства батьки казали нам, що потрібно повторювати те, що ми вже вивчили. «Щоб не забути», «Щоб краще запам’ятати» – переважно так вони пояснювали нам, навіщо перечитувати підручник чи повторювати вже пройдений матеріал. Ми так звикли до таких от повторень, що тепер радимо те ж саме своїм дітям – це вже стало звичкою, набутим рефлексом. Але насправді повторення вивченого має неабиякий ефект і здатне принести багато користі. Якої ж? Спробуємо розібратись.

ЗАПАМ’ЯТОВУВАННЯ І ПОВТОРЕННЯ

Насправді ми починаємо повторювати вивчене не у школі, а набагато раніше. Адже повторення – це база для закріплення одержаної інформації. Коли Ви вчите свого малюка новим словам, то показуєте на стілець і повторюєте «сті-лець… сті-лець… стілець», тобто створюєте асоціацію між словом і предметом, а потім закріплюєте її мовленнєво. Така схема працює з раннього дитинства і впродовж всього життя: будь-яку нову чи ще не звичну дію потрібно закріпити.

Припустімо, Ви хочете привчити сина акуратно складати одяг у шафу. Ви пояснюєте йому, що так речі йому довше прослужать, та й кімната виглядатиме охайнішою. Однак, щоби він справді почав щоразу класти футболку на поличку, йому потрібно це повторювати – аж поки він не почне робити це сам, без нагадування. Таких прикладів безліч – Ви й самі зможете пригадати, де саме від повторення залежав кінцевий результат певної дії.

На щастя, у 5-6 років діти самі вже відчувають потребу щось запам’ятовувати. У цьому віці вони починають активно вивчати віршики та пісеньки, грати в ігри на запам’ятовування і звідусіль назбирувати нову інформацію. Поступово в дитини формується так звана довільна пам’ять – вольовий процес, направлений на запам’ятовування конкретної інформації.

Очевидно, що чим більше дитина буде зацікавлена в запам’ятовуванні чогось, тим краще і швидше розвиватиметься довільна пам’ять. Попросіть її вивчити кольори веселки просто так або пообіцяйте за це певну винагороду. У якому випадку вона сама захоче вивчити те, що потрібно?

Коли допитливий малюк починає вчитись у школі, його підхоплює зовсім новий і набагато потужніший потік інформації. І як би цікаво йому не було вчитись, втримати все в голові дуже складно. Трюки з довільною пам’яттю дещо втрачають актуальність – тепер головне відсіяти надлишок інформації, щоби осмислити і ретельно запам’ятати найважливіше. До слова, саме для цього потрібні домашні завдання.

Важливо також розуміти, що в процесі навчання (та й подальшого життя) ми використовуємо 2 види пам’яті – короткотривалу (інформація зберігається, поки на неї направлена увага) та довготривалу (інформація може зберігатись і впродовж цілого життя).

Коли учень слухає вчителя, то залучає короткотривалу пам’ять. В ідеалі отримана інформація повинна закріпитись та перейти у довготривалу пам’ять. Якщо цього не сталось, то, як то кажуть, «в одне вухо влетіло, з іншого вилетіло». Щоб навчальний матеріал затримувався надовше, його обов’язково потрібно аналізувати, осмислювати та закріпляти.

Учениця за підручниками

Будь-яка пам’ять починається із запам’ятовування – процесу, котрий забезпечує збереження певної інформації та відтворення її у разі потреби. Запам’ятовувати матеріал можна 2 способами: механічно (багато разів повторивши одне і те саме) і змістовно (зрозумівши та вивчивши досліджуваний об’єкт).

Таким чином, повторення вивченого матеріалу – це один зі способів його запам’ятовування. Звісно, без змістовного запам’ятовування повторення перетвориться на безглузде зубріння. Однак це ще далеко не все, чим корисне повторення – найцікавіше попереду.

Відомий психолог Дейл Карнегі вивів 3 закони ефективного запам’ятовування:

  1. враження (потрібно максимально зосередитись на матеріалі, який Ви запам’ятовуєте, і ні на що не відволікатись);
  2. повторення (варто повторювати інформацію чи конкретний текст з інтервалами в 15 хвилин, а потім перечитати безпосередньо перед виступом чи доповіддю);
  3. асоціації (запам’ятати певні дані легше, якщо проасоціювати їх з іншими, вже відомими даними – наприклад, пароль від комп’ютера з якоюсь важливою датою в житті).

ЧОМУ ВАЖЛИВО ПОВТОРЮВАТИ ВИВЧЕНИЙ МАТЕРІАЛ

Головне завдання вчителів у школі та батьків вдома – допомагати дитині засвоювати нові знання, щоб навчитись використовувати їх на практиці. І в цьому плані повторення вивченого матеріалу дає дуже хороші результати.

8 АРГУМЕНТІВ НА КОРИСТЬ ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ

  • зосереджує увагу на об’єкті вивчення;
  • сприяє кращому засвоєнню інформації;
  • систематизує вивчений матеріал;
  • перевіряє рівень оволодіння новою інформацією;
  • допомагає виявити проблемні зони;
  • відточує та доводить до автоматизму набуті навички;
  • поглиблює одержані знання;
  • покращує та розвиває пам’ять.

ЯК ДОПОМОГТИ ДИТИНІ ПОВТОРИТИ І ЗАСВОЇТИ МАТЕРІАЛ

Примушувати дитину зазубрювати параграф підручника чи постійно перечитувати записи у шкільному зошиті – не тільки не ефективно, але й недалекоглядно. Так можна взагалі відбити бажання вчитись і виконувати домашні завдання. Краще діяти делікатно і дати зрозуміти дитині, що Ви хочете їй допомогти і цінуєте її успіхи.

8 ПРАКТИЧНИХ ПОРАД БАТЬКАМ

  1. Демонструйте свій інтерес. Коли малюк приходить додому зі школи, обов’язково запитуйте, як пройшов його день, що нового він дізнався на уроках і що вразило його найбільше. Так Ви не лише допоможете дитини згадати розглянутий матеріал, а й зміцните сімейні відносини.
  2. Організуйте зручне робоче місце. Доберіть стіл і стілець під зріст дитини, поставте зручні полички для книжок, звільніть місце для навчального приладдя. У комфортних умовах і вчитись приємніше.
  3. Подбайте про повноцінне харчуванням та відпочинок. Перевтома ще нікому не допомогла краще вивчити новий матеріал.
  4. Мотивуйте до навчання. Запропонуйте малюку приємний бонус за хороші оцінки в табелі – омріяного трансформера чи поїздку в парк атракціонів. Але не зводьте навчання до системи «робота – винагорода», шукайте золоту середину між приємним та корисним.
  5. Допомагайте з домашніми завданнями. Непотрібно розв’язувати задачки заміть дитини, однак важливо показати, що ви поруч і готові прийти на допомогу. Розв’яжіть один приклад і поясніть схему розв’язку, повторіть її і запропонуйте дитині використати вивчений алгоритм у наступних завданнях.
  6. Використовуйте наочні матеріали. Роздрукуйте яскраву таблицю з неправильними англійськими дієсловами і прилаштуйте її біля робочого столу. Причепіть до холодильника плоский магніт з табличкою множення. Підключайте фантазію!
  7. Не обмежуйтесь шкільними підручниками. Придбайте ігрові набори з математики чи мови, купіть цікавий курс з вивчення англійської мови чи встановіть навчальні програми на комп’ютер. Дитині стане легше засвоювати та повторювати інформацію, якщо способи її подачі будуть різними.
  8. Шукайте засоби для практичного застосування отриманих знань. Запишіть дитину до тематичного гуртка, запропонуйте взяти участь у змаганні чи олімпіаді, запитуйте її про те, що вона вже вивчила («А ти знаєш, чому небо синє?», «А як це виросло таке високе дерево» тощо).

Згідно з науковими дослідженнями, пересічна людина використовує близько 10 % резервів пам’яті. Отже, отримуючи нові знання, повторюючи і запам’ятовуючи вивчений матеріал, пам’ять можна тренувати майже безкінечно.

Автор: Ольга Шмачіна
Керівник методичного відділу мережі центрів "Амакідс"
	Сиэтл
Виберіть місто