21.12.2017
Поділитися: 5
  • Facebook
  • Telegram
3213

«Наворочені» іграшки вбивають уяву дитини

Ми всі грали в дитинстві в ляльки, машинки, солдатиків і т. ін.. Сьогодні, коли ми виросли, і купуємо ту чи іншу «наворочену» іграшку, то із заздрістю зітхаємо: «Як шкода, що в моєму дитинстві такого не було». Але чи так погано було в нашому дитинстві і чи все гаразд сьогодні? Поговоримо про іграшки.

Гра - це головний спосіб розвинути дитину, найкорисніший з усіх інших видів навчальної діяльності. Через гру дитина засвоює елементи культури, художнє мислення і варіативність різних проявів поведінки. Водночас за допомогою гри дитина вчиться виявляти ініціативу і діяти самостійно. На відміну від шкільних знань, які є зовнішнім, стороннім, джерелом інформації для дитини, під час гри вона моделює ситуацію самостійно. Іграшка потрібна для становлення інтелекту, душевних сил і характеру - у цьому її величезна цінність і перевага. У певному віці є різні іграшки, але вони завжди - предмет для дитячого експерименту, самостійного пошуку.

Зараз дуже модно займатися раннім розвитком дитини на шкоду її ігровій діяльності. Батьки готові навчати писати дитину практично з народження і завантажити фактами з енциклопедій. І це неправильно:  дитина не розвивається так як треба тоді, коли їй дають уже готові знання, а гра дозволяє здобувати та створювати щось. Зараз усе більше дошкільних педагогів вважають, що не можна вчити писати і читати дитину, на шкоду її творчому розвитку.

Якщо йде такий перекіс на користь науки -  такі діти виходять з дитячого садку абсолютно без уяви, без уміння діяти невимушено і без елементів самоорганізації.

Так, наприклад, завдання на уяву діти 90-х років вирішували легко і невимушено. Їм не складно було без жодних проблем продовжити розповідь, стати казковим героєм, придумати і змоделювати щось нереальне. У сучасної дитини такі завдання викликають заціпеніння, або діти просто користуються готовими кліше.

Дуже часто останнім часом іграшки стають не потрібними дитині і захаращують квартири. У сучасних дітей в сім'ях із середнім достатком іграшок може бути до кількох сотень. І як з цим грати? Вони або лежать без діла, або їх кому-небудь дарують. І серед безлічі таких іграшок немає однієї єдиної - улюбленої. А феномен єдиної та улюбленої іграшки - це просто необхідний елемент для формування цілісної і гармонійної особистості.

Ще одна проблема - це сучасні іграшки, які самі виконують дії, перетворюючи дитину лише в глядача і блокують таким чином її активність. А мовчазних батька і матір замінює іграшка, яка розмовляє, телевізор або комп'ютер, але вони не можуть розвивати мови малюка, тому що вони чужі дитині, на відміну від батьків. У сьогодні у малюків логопеди спостерігають мовне відставання на 2-3 роки.

Дітям потрібні навіть не завжди іграшки, а, наприклад, шматочки тканини різної текстури, самі ж іграшки повинні бути простими. Тому, вибираючи новий предмет для дитячого розвитку в магазині, подумайте, яку казку зможе уявити і скласти дитина граючи.

Уміння грати, на жаль, не рефлекс, і ми його переймаємо від тих, хто це може робити. Ваша дитина з радістю візьме участь у грі, якщо ви скажете: «Ось твоя лялька - це казкова принцеса, спинка дивана - чарівна вежа, а ложка буде конем відважного лицаря, якого ми зробимо з ведмедика, накинувши на нього плащ-серветку. Нехай він урятує принцесу, подолавши дракона. А драконом буде моя рука».

Не так давно діти могли ділитися навичками гри на дитячих майданчиках, а тепер вони спорожніли. Віртуальний світ поглинув дітлахів, і традиції спадкоємності перервалися. Тепер усе лягло або на плечі батьків, або на тих, хто палко любить свою роботу - вихователів і вчителів.

В уявні ситуації з сюжетом потрібно починати грати у 3-4 роки. Створюйте такі ситуації самі, адже дитина в цьому віці такого не вигадає.

Не поспішайте дарувати вашому улюбленому чаду комп'ютер або планшет для того, щоб воно самостійно грало. Граючи в комп'ютерні ігри, дитина теж не розвиває уяви - цей світ уже створений за неї розробниками.

Тому не поспішайте дарувати дитині високотехнологічні іграшки, а приділіть їй увагу - це буде найкращий подарунок для правильного розвитку вашого улюбленого малюка.

Грати можна і під час навчання, а також готуючись до навчання у майбутньому: методика з ментальної арифметики SMARTUM, яку розробив Володимир Федяй, теж використовує ігрові методи й активно  розвиває уяву. Більш того, вона сприяє гармонійному й симетричному розвитку обох півкуль мозку. І коли ваша дитина буде вчитися у школі - це дозволить їй вивчати гуманітарні та точні науки з однаковим успіхом.