12.12.2017
Поділитися: 3
  • Facebook
  • Telegram
76238

Абакус і візуалізація

Бурхливий розвиток інформаційного суспільства викликав запит на навчання з ментальної арифметики. Ця дисципліна, немов супертренажер,  тренує ваш мозок, робить його швидким, більш сильним і витривалим. Після такого прокачування сірої речовини ви станете засвоювати інформацію та  обробляти її в рази швидше, а це великий шанс у життєвих перегонах за своє місце під сонцем.

Саме тому вчені Майкл Френк із Стенфордського університету і Девід Барнер із Каліфорнійського вирушили в подорож Індією (в Азії і на Сході ментальна арифметика є загальноприйнятою дисципліною у навчанні дітей). Мета вчених - вивчити, а потім і розповісти суспільству, як одна з найдавніших наук впливає на розвиток інтелекту.

Ті дослідження і пошуки істини, які проводили пани Френк і Барнер, зводилися до того, що сам процес візуалізації абакус під час усного рахунку - це наслідок роботи короткочасної зорової пам'яті - здатність запам'ятовувати і відтворювати зорові образи. Однак це не пояснювало,  чому діти можуть утримати в уяві всі кісточки абакус. Адже на таких стандартних рахівницях більше 15 спиць, на які нанизано по 5 кісточок. Відомий факт, що чимала кількість людей не може уявити й утримати в голові одночасно кілька образів різних предметів.

Девід Барнер
На фото: Девід Барнер

Френк і Барнер провели експеримент: діти, які перейшли від фізичного абакус до ментального рахунку, виконували дії складання. У деяких з них виникли складнощі з розрахунками тризначних і чотиризначних чисел. Після цього вчені дійшли висновку, що діти уявляють за певний відтинок часу 3 або 4 спиці рахівниць абакус.

Ще в одному експерименті вчені Майкл Френк і Девід Барнер створили групу з п'ятнадцяти дітей, які засвоїли усний рахунок досконало. Їм дали завдання виконувати складні арифметичні обчислення під час прослуховування казки про Алі Бабу і сорок розбійників, повторюючи кожне слово казки або постукуючи пальцями по столу (завдання на розвиток моторики).

Така комбінація роботи на моторику і слух частково заважала усному обрахунку, але менше ніж при паралельному завданні на рухову активність. А ось студенти Каліфорнійського університету, які ніколи не займалися ментальною арифметикою, складний рахунок під час прослуховування казки виконати не змогли.

Учений Майкл Френк вважає, що усний рахунок не надто пов'язаний із мовною системою. Багато хто з нас рахує за допомогою слів, наприклад, «сто тридцять чотири" або "сімсот вісімдесят дев'ять" - ми промовляємо словами. Ментальний же рахунок відбувається за допомогою образів - ми візуалізуємо кісточки абакус.

Конструкція абакус - це потужний інструмент для обчислень і розвиває процес візуалізації. Групування кісточок абакус утримує числа в зоровій  пам'яті подібно до того, як ми запам'ятовуємо телефонні номери, поділяючи їх візуально на тризначні і чотиризначні числа.

Володимир Федяй
На фото: Володимир Федяй

До речі, схожим шляхом пішов засновник методики SMARTUM Володимир Федяй: він вивчив східний досвід викладання ментальної арифметики, але прибрав усе зайве, що могло б створити в голові наших дітей мішанину. Адже принципи вивчення у школах України та Японії абсолютно різні. Володимир Федяй перетворив ментальну арифметику на  супертренажер для мозку, який розвиває його гармонійно і робить дуже швидким, здатним приймати й обробляти великий обсяг інформації. До того ж засновник методики SMARTUM адаптував ментальну арифметику відповідно до особливостей нашого менталітету.