Коли дитина підростає і готується до вступу в школу, перед батьками постає важливе питання – як підготувати свого малюка до навчання? Безсумнівно, однією з найважливіших навичок вважається навчання дитини читання. Турботливі мама й тато дуже хочуть, щоб майбутній школяр опанував її до того, як піде в перший клас. Для цього вони намагаються розібратися в тому, коли можна починати вчити, за якою методикою варто займатися і як виховати у дитини любов до читання.
Чому дитина не хоче і не любить читати?
Деякі батьки з самого початку навчання малюків стикаються з проблемою – дитина не хоче читати. Ледве опанувавши цю навичку, вона відмовляється проводити час за заняттями, лінується, вважає це марною тратою часу, не цікавиться новими книгами. На це є кілька причин, та найпоширеніша з них – неправильний підхід до навчання грамоти.
Навчити дитину читати не так просто, як може здатися на перший погляд. Дуже важливо дібрати правильну методику, яка підходить для конкретної дитини. Важливо не тільки вивчити букви і навчитися складати склади в слова – необхідно пройти якісне навчання читання. Якщо ж заняттям не було приділено належної уваги, то майбутнім школярам так і не вдасться вийти на належний рівень читання.
Дитина, яка читає повільно, особливо не замислюючись над змістом прочитаного, часто не має потягу до літератури, адже їй дуже нудно і нецікаво читати. Щоб дочитати книжку і дізнатися кінець історії, їй потрібно занадто багато часу і зусиль.
Навчати самому вдома чи в центрі додаткової освіти?
Навчити малюка читати самостійно в домашніх умовах, звичайно, можливо. Якщо хтось із дорослих має педагогічну освіту і багато часу на постійні заняття, цей варіант цілком прийнятний. В іншому разі краще з самого початку звернутися в освітні центри, де з дітьми займаються досвідчені педагоги за перевіреними часом програмами.
Якщо ж батьки вважають за краще займатися з дитиною самостійно, то їм потрібно запам’ятати хоча б головні принципи, які дійсно працюють. Перш за все, необхідно зробити процес навчання безперервним і послідовним, дотримуватися правила «від простого до складного», тобто спочатку варто вивчити звуки і букви, навчитися складати їх у склади, потім перейти до читання словами, а потім і текстами. Найголовніше – не поспішати і приділяти необхідну кількість часу кожному етапу, адже саме такий підхід допоможе досягти гарного результату.
Методи і програми навчання читання
Існує багато різних методик навчання читання. В основі кожної з них лежать різні принципи, однак мета у всіх одна – навчити дитину якісно і швидко читати з повним зануренням у суть тексту і з розумінням прочитаного. Найбільш популярними методами сьогодні вважаються:
- картки Домана;
- фонетичний метод;
- кубики Зайцева;
- методика Марії Монтессорі.
Дорослі вибирають ту методику, яка, на їх погляд, підходить для дитини найкраще. Слід пам’ятати, що кожен із способів має свої плюси і мінуси, тому варто серйозно поставитися до питання вибору, а не намагатися пробувати все підряд.
Букварика і Читарика від SMARTUM
Академія розвитку інтелекту SMARTUM представляє перевірену методику навчання читання, яка складається з двох блоків – Букварики і Читарики, кожен з яких дуже важливий для досягнення кінцевої мети.
Букварика підходить для дітей з нульового рівня від 5 років. У процесі навчання учні знайомляться з усіма звуками і буквами, розбираються в звуко-буквеному аналізі слова. Після проходження цього етапу дошкільнята переходять до наступного.
Читарика включає в себе навчання читання складами з поступовим переходом до читання словами. Головна мета методики – навчити дітей читати з повним розумінням прочитаного, підтримуючи при цьому високу швидкість читання. Крім свого прямого завдання, курс також дозволяє розвинути в учнів пам’ять, уяву, мислення і мовлення, що також стане в пригоді їм у подальшому.
Завдяки ефективній і перевіреній методиці діти отримують можливість правильно навчитися читати, підготуватися до самостійної роботи з текстом, що є обов’язковим для успішного навчання в школі. Крім того, вміння швидко читати й аналізувати текст виховує у школярів любов до читання з раннього дитинства.