07.03.2018
Поділитися: 7
  • Facebook
  • Telegram
2762

Абакус, абак, соробан: новий підхід до давнього інструменту

Кілька тисяч років тому в Китаї були винайдені рахівниці абакус. Ця подія до сьогоднішніх днів залишається знаменною в історії арифметики. У роки нашої ери цей інструмент прийшов і до Японії, де став називатися соробаном. Імовірно, до XVII століття абакус  почали використовувати в країнах Європи.

Курс навчання арифметичних дій із використанням стародавніх рахівниць є обов'язковим у деяких загальноосвітніх школах Японії і є інструментальною основою прогресивної методики навчання усного рахунку, ментальної арифметики. Курс містить вправи для учнів, які мають виконувати на абакус основні арифметичні дії. Регулярні заняття привчають мозок до активної розумової діяльності.

Займатися за цією методикою можна в будь-якому віці. Краще і швидше за всіх її засвоюють діти дошкільного віку.

Особливості конструкції абакуса

Інструмент являє собою прямокутну рамку з поздовжньою розділовою планкою. Уздовж  неї розміщені спиці з нанизаними на них кісточками. Поверхня рахункових елементів трохи загострена, що під час роботи пальцями є додатковим засобом розвитку моторики.

Розрядність рахівниць залежить від кількості спиць, що позначають одиниці, десятки, сотні, тисячі і т. ін.

Значення кісточок:

  • елементи, розташовані зліва від перегородки, мають значення «п'ять»;
  • справа - «один».

Завдання початкового періоду опанування інструменту - навчитися викладати на ньому одно-, двозначні числа та проводити з ними арифметичні дії. В авторських програмах занять із ментальної арифметики є вправи, спрямовані на вміння переміщати кісточки обома руками. Даний вид діяльності:

  •  дає рівномірне навантаження на обидві півкулі головного мозку;
  •  забезпечує ефективний обмін інформацією між ними;
  • сприяє прискоренню розумових процесів.

Після закріплення навичок рахунку з використання кісточок починається наступний період навчання.

Обчислення без абакуса

Завдання другого етапу - навчитися обчислювати усно, тільки уявляючи картинку рахівниць, переміщаючи кісточки подумки. Натренована права півкуля мозку сприймає візуальну картинку, ліва - цифри. Тому діти 4-5 років після регулярних занять уміють складати, віднімати, множити й ділити усно дво-, тризначні числа швидше, ніж на калькуляторі.

Абакус стає уявною картинкою, якою натренований мозок легко оперує.

Навчитися ментальної арифметики можна в спеціалізованих центрах. Важливо вибрати заняття, що суворо відповідають принципам авторської методики.

Здатність швидко рахувати - не єдиний результат занять. Після проходження курсу у дітей відзначається різке збільшення інтелектуальних здібностей, розвиток наочно-образної уяви, інтуїції, формування лідерських якостей. Ось які дивовижні можливості відкриває сучасний підхід до давнього китайського інструменту.